محل لوگو

کارآموزی عمران، راه سازی


کارآموزی عمران، راه سازی

فرمت فایل: ورد

تعداد صفحات:33

 

 

 

 

مقدمه:

با سلام

اینجانب با توجه به ادامه تحصیل بعد از فاصلۀ 5 سال و اشتغال در این مدت در زمینه راه سازی امیدوارم مطالب را بدون کم و کاستی و به دور از اغراق در پروژه کارآموزی ارائه کرده باشم. از استاد محترم جناب آقای مهندس حاجی سقطی در مورد جسارت بنده حقیر را به جز یادگیری برای همکاران خود و حقایق تلخ مهندسی عمران را پذیرا باشید.

پیشاپیش عذر خواهی اینجانب را در مورد نوشتن مطالبی که هیچ کس حرف شنوا نداشته و اگر هم نفری بود عواقبی به جز بیرون کردن از کار نمی انجامید را بپذیرید. کارآموزی دارای دو مبحث کلی می‌باشد: مبحث فنی – مبحث شخصیتی یک مهندس عمران.

در ضمن به دلیل ترس از ندادن نمره قبولی از درس کارآموزی گام‌ها که مربوط به شخصیت فردی یک مهندس عمران می‌باشد را در آخر مطالب قرار داده‌ام.

بخشی از متن

فصل اول:

موضوع اجرای کار در ابنیه فنی:

اجرا باید قبل از تمام کارکنان شرکت حاضر گردد. دوم هماهنگی‌های لازم جهت تهیه مصالح و وسائل مورد نیاز کار برای همان روز را انجام دهد. دقت در وجود سنگ اگر ابنیه در دست اجرا سنگی باشد و هماهنگی ملات آن. در صورت تهیه ملات بنایی با بتونیر باید مصالح شنی و ماسه و آب و سیمان را نیز قبل از شروع به کار آماده و تهیه بکنیم چون ضرری که در تعطیلی 2 یا 3 ساعته کارگران و یا بناها روزمزد را در پی دارد قابل جبران نمی‌باشد. همیشه دقت گردد به دور از دید سرپرست کارگاه و یا مدیر عامل شرکت عیار سیمان لازم طبق نقشه رعایت گردد. مهندس اجرا باید اشرافیت کامل روی نقشه‌های در حال اجرا را داشته باشد.

  • موارد کنترل در پل یا گالری و یا دیوار و یا آب‌بند و یا ...
  • مصرف درست سیمان در ملات یا بتن اجرایی (تکرار مداوم در روز)
  • به همراه داشتن متر کوچک جهت کنترل و نقشه‌های اجرایی آن ابنیه
  • اندازه گیری طول و عرض و ضخامت‌ها (تکرار در طی روز)

کمی ریزتر و دقیق‌تر در نظارت که شامل 2 گونه است و به طور مثال یک پل که کارایی زیادی را دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

üپل‌های اجرایی به صورت سنگی و با نمای مالون:

  • اول مشخص کردن محل اجرایی پل به وسیله نقشه بردار.
  • پی کنی محل آبرو با ماشین آلات سنگین و کنترل مداوم و پی در پی دقیق کدهای ارتفاعی آن تا زیر پی با دوربین. (البته الان پیمانکاران یک مهندس را استخدام می‌کنند و انتظار انجام چندین کار از جمله نقشه برداری هم هستند)
  • در مورد نیروهای مشاور نیز اصلاً نیازی به یادداشت برداری یا عکس گرفتن از مصالح پی کنی وجود ندارد چون بعداً در صورت جلسات پی کنی کاملاً سنگی می‌نویسند و به زور امضاء آن را می‌گیرند.
  • بعد از اتمام پی کنی اجرای یک لایه بتن و یا ملات مگر می‌باشد و باید اجرا شود.
  • اجرای صحیح لاشه چینی در پی که در نشریه آمده است که تمام سنگ لاشه باید غوطه‌ور ملات شوند.
  • اندازه‌ها شامل طول و عرض و ارتفاع مداوم کنترل گردد.
  • سنگ لاشه‌های بزرگ که همیشه یک معضل کلی در کار راهسازی می‌باشد نباید استفاده شود چون زیر آن خالی می‌ماند و کاملاً با ملات پر نمی‌شود. و لقی در آن به وجود می‌آید و بعداً موجب نشست آن می‌شود که خیلی خطرناک می‌باشد. شایان ذکر است یکی از ایرادات نشریه 101
  • در اتمام فعالیت اکیپ بنایی در آخر ساعت کاری هر روز باید در آخرین رگه اجرایی روی پل سنگ چیده شده باشد و برای روز بعد آماده ملات ریزی باشد در غیر این صورت باید روز بعد روی ملات دیروزی یک لایه ملات نیز اضافه کرد تا از چسبندگی کافی برخوردار شود.
  • معمولاً برای راحتی کار و جذب نکردن زیاد آب ملات سنگ‌های درحال استفاده را خیس می‌کنند.
  • اگر در مواردی سطح زیر آب از کف پی بالا باشد اول باید با پمپ‌های آب، آب موجود در داخل پی را تخلیه کرد. این بی توجهی موقعی اتفاق می‌افتد که پیمانکار یک روز فاصله بین پی کنی و پی سازی ایجاد می‌کند و بعد از 24 ساعت آب داخل محدوده پی کنی شده پر می‌شود که نباید اجازه فعالیت داده شود. در صورت آب زیاد و وجود چشمه قوی در داخل پی اول باید مگر اجرا نگردد و به اندازه 2 لایه سنگ لاشه پی کنی زیر کف پی، پی کنی شود و فقط دو لایه سنگ لاشه به عنوان زهکش به صورت خشک اجرا گردد. و بعد عملیات اصولی از کف پی اجرا گردد که متأسفانه هیچ پیمانکاری این عملیات را به صورت اصولی اجرا نمی‌کند.
  • هم ارز بودن یا همسو بودن دستک‌ها یا باله پل‌ها از هر چهار طرف حداقل ریسمانی کنترل گردد یا با دوربین نقشه برداری به جز در موارد خاص که باله‌ها با هم همسو نیستند.
  • بعد از اتمام پی سازی نوبت به اجرای الواسیون می‌شود که باید هر چهار طرف یعنی از پشت و جلو و بغل‌ها ریسمان کشی گردد چون بناها رفته رفته عرض دیوار را کم می‌کنند و عرض نهایی طبقِ نقشه در نمی‌آید.
  • مالون نوعی مدل نما می‌باشد می‌تواند نمای موزاییکی مثل روگذرهای تبریز در داخل شهر که بهتر از اجرای نمای مالون می‌باشد. به هر حال در نمای مالون که حداقل نمای 70% ابنیه سنگی کشور را شامل می‌شود باید ابعاد آن طبق نشریه 101 برنامه و بودجه اجرا گردد و حداقل‌ها در ساخت سنگ مالون وجود داشته باشد.
  • معمولاً مالون تراش‌ها ریشه کافی به سنگ نمی‌دهند و باید مانع از اجرای آن سنگ در کار بشویم.
  • در اندازه بندهای اجرا شده بین نمای مالون باید طبق نشریه 101 عمل شود و نه زیاد و نه کم گردد.
  • در نمای موزاییکی باید سنگ لاشه‌ها یک طرف کاملاً تراش و شکم دار باشند و نباید اجازه استفاده از سنگ ریزها در زیر و بغل سنگ لاشه را بدهیم باید سنگ‌های لاشه برای نمای موزاییکی تقریباً به یک اندازه باشند تا شکل ظاهری بهتری وجود داشته باشد.
  • بعد از اتمام الواسیون کوله و الواسیون دستک‌ها طبق نقشه که باید اندازه‌ها مداوم کنترل گردد اجرای یک لایه نازک ملات صاف برای آماده سازی شناژ روی آن می‌باشد.
  • قابل ذکر است اجرای درز انقطاع در الواسیون و پی ضروری می‌باشد و باید یونولیت به کار برود و از اجرای کاغذ سیمان و یا کارتن جلوگیری به عمل آید.
  • متأسفانه مهندسین محترم فرق بین درز انقطاع و درز انبساط را نمی‌دانند: درز انقطاع به موازات سنگ و فاصله بین حال اگر دیوار یا کوله طولانی باشد بین دو ژوئن و یا کوله و دستک اجرا می‌گردد اطلاق می‌شود.
  • درز انبساط به محل اجرای فاصله بین شناژ و دال یعنی بتنی باشد اطلاق می‌گردد.
  • قابل ذکر است محلی که ملات بعد از اتمام الواسیون اجرا گردید و اگر بتن روی آن اجرا گردد مبلغ ملات در صورت وضعیت اعمال نمی‌شود ولی اگر بتن روی آن اجرا نگردد اعمال در صورت وضعیت مجاز است.
  • اجرای بار باکان یا لوله آبرو در الواسیون که از یک سوم از روی پی می‌باشد قابل اجرا می‌باشد و به صورت شیب دار به طرف داخل دهانه آبرو می‌باشد.

نکته: استاد لطفاً خنده دار نباشد بعضی از مطالب به صورت تجربی می‌باشد مثلاً در حدود 20 کیلومتر در مسیر راه اصلی آذربایجان غربی که خودم تک به تک مشاهده کردم لوله‌ها را برعکس ورودی آب اجرا کرده است. و تماماً از طرف اداره راه و ترابری تایید شده بود.

  • در اجرای شناژ باید دقت کرد که تمام آرماتورها طبق لیستوفر نقشه ارائه شده اجرا گردد هم از نظر اندازه یعنی طول کلی و هم از نظر فاصله بین تا بین و هم از نظر نوع آرماتور
  • قالب بندی منظم که به هیچ عنوان نباید قالب کج و خمیده و شکم دار اجرا گردد.
  • از مهارهای مناسب برای سختی قالب‌ها و در رفتن قالب‌ها در حین بتن ریزی، کنترل گردد.
  • روغن کاری حتماً قالب‌ها برای صاف بودن نمای آن مورد خاص این ردیف نباید اجازه داده شود از گازوئیل یا نفت که قبل از بتن ریزی کاملاً بخار می‌شود استفاده کرد.
  • کنترل کد ارتفاعی شناژ ها و دال‌ها قبل از بتن ریزی
  • شمارش دقیق آرماتورهای بکار رفته طبق لیستوفر نقشه
  • کنترل ابعاد آرماتورها که کمتر و یا بیشتر استفاده نگردد و اگر هم استفاده گردد باید معادله سازی طبق نشریه انجام و اجرا گردد.
  • در اکثر پروژه‌ها در قرارداد پیمانکار آرماتور A III ذکر گردیده که متأسفانه آرماتور A II تهیه می‌کنند و استفاده می‌کنند و کمتر کسی اطلاعی از این موارد را دارد و باید کنترل گردد.
  • در حین بتن ریزی خط ارتفاعی بتن‌ها علامت زده شود تا بتن ریزها مشرف به کار باشند.
  • کنترل کار کردن ویبراتور قبل از حضور میکسر و آماده کردن بتن.
  • ماله کشی باید حتماً کنترل گردد.
  • ریسمان کشی بعد از کشیدن ماله لازم و ضروری می‌باشد.
  • ویبره زنی باید کنترل و در تمام نقاط باید اجرا گردد.
  • در مناطق سردسیر و گرمسیر طبق جداول نشریه‌ها بتن سازی انجام می‌شود.

(بعضی موارد روان کننده – ضد یخ – سیمان زود گیر و غیره...)

  • نمونه آزمایشگاهی در همه موارد چه بنایی (ملات ) و چه بتن ریزی باید انجام گردد.
  • دو مشکل مهم که اکثر مهندسین متأسفانه اصلاً اطلاعی ندارد. که یکی اورلب دادن در منطقه حداکثر لنگر کششی آرماتورها یعنی ادکاها می‌باشد که اصلاً به هر شرایطی جلوگیری به عمل آید که متأسفانه کارفرماها با زیر پا گذاشتن تخریب زود هنگام دال بتنی و یا سقف بتنی مجوز اجرای اورلب را به پیمانکار بدون دخالت مشاور می‌دهند.
  • مشکل دیگر این است که تمام نقشه‌ها چه از نشریه باشد و یا طراحی شده باشد عیار سیمان و مقاومت فشاری بتن را در 28 یا 42 روزه طراحی کرده‌اند و 90 روزه ملاک عمل نمی‌باشد که الان پیمانکاران با آوردن نتایج 90 روزه شیت ها ادعای پرداخت آن را دارند. البته باز هم متأسفانه نامه از اداره راه ابلاغ می‌شود.

ولی غیر از 28 یا 42 روزه آن هم نمونه استوانه ایی هیچ چیز دیگر قابل قبول نمی‌باشد.

بجز در شرایط خاص مثل سد سازی‌ها که مقاومت نهایی در مقدار مدت زمان مشخص می‌شود.

  • در صورت وجود بتن کرمو بعد از باز کردن قالب‌ها که مدت آن نیز در نشریه 101 و نشریه‌ها و شرایط عمومی پیمان آمده است باید با چسب بتن رفع ایراد گردد در صورت زیاد بودن باید تخریب گردد.


مبلغ قابل پرداخت 3,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 141

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما